Wednesday, December 6, 2006

Er der nogen, der vil låne mig en skovl?

Den hule, jeg skal grave mig ud af, er uvidenhed om rammerne for mit praktikforløb. Jeg skal holde et AOF-kursus, men har aldrig selv været på aftenskole og har derfor meget svært ved at se modtagerne for mig. Hvor unge eller gamle er de? Hvad er deres baggrund? Hvor højt alment uddannelsesniveau kan jeg regne med? Hvor stor interesse i offentligt liv kan jeg regne med? Gider de lave hjemmeopgaver? Og er det eneste jeg i virkeligheden kan regne med, at jeg ikke kan regne med noget særligt præcist? En skovl til at grave mig ud af hulen modtages gerne!

2 comments:

Morten Holmgård said...

Jeg har selv været deltager på aftenskolekurser (filosofi på VUC), og ja vi var meget forskellige. Det er nu min erfaring at man på tværs af alt muligt er engageret i temaet - som Christine skriver. Hjemmeopgaver var helt ok. Særligt de mere kreative.

katrine said...

Min erfaring fra Folkeuniversitetet, som jo også er en aftenskole, omend de gerne definerer sig selv lidt mere elitært, er at der på de retoriske skrivekurser deltager et bredt spektrum af mennesker, men at de groft sagt kan deles i to grupper:

1) Dem der har en eller flere konkrete skriveopgaver. Fx jobansøgninger, opgaver på universitetet, 'arbejdstekster' som en del af et job der ellers har en helt anden karakter, osv.

2) Dem der skriver til skuffen eller i en privat sammenhæng. Altså de mere kreative tekster der genremæssigt ligger tættere op af det litterære.

Nå ja, så er der selvfølgelig de sidste:

3) Dem der kommer fordi de tager et kursus hvert semester for at få en eller anden form for input, og som vælger kursus ud fra hvad de allerede har gået til og hvad der så lyder mest tilforladeligt af det der er tilbage.

Det er som regel en broget flok - men det er også det der gør det sjovt!