Monday, December 4, 2006

Jo, du er sur!

Én af de ting jeg forestiller mig kan blive problematisk i praktikken er at pådutte mine kursister en motivation for at skrive. Jeg forestiller mig at lave kurset "Det gode debatindlæg" på en højskole for elever på en samfundsfaglig linie. Jeg kunne godt tænke mig at alle i slutningen af kurset sad med hvert sit fokuserede, velargumenterende debatindlæg - klart til et retorisk liv i avisen, sognebladet, på webloggen osv.
Jeg går altså ud fra at alle har noget temmelig konkret på hjertet. Indtil videre har jeg tænkt at mit kursus skulle begynde med diverse inventioøvelser på emnerne - men hvis der nu ikke umiddelbart er nogle?! Det må så være underviserens opgave at sige: "Jo, selvfølgelig er der noget du er utilfreds med.", "Du kan da ikke lide Bertel Haarder, vel?" Man kunne måske også foregribe det ved forud for kurset at bede folk om at tænke over et emne, så man kunne lægge ud med at skrive sig frem til en tilspidset tese? Måske skulle kurset ligefrem kun være for folk der eksplicit kunne tænke sig at skrive et indlæg? Det ville kræve noget koordination med skolen, for hvad skal de øvrige lave mens jeg tegner pentagoner på tavlen for de ivrige debattører? Der er en pointe i begge ting synes jeg. Er der nogle der har stået i dilemmaet med motiverede kursister der bare ikke lige ved hvad de skal skrive om? Jeg har ofte prøvet at være sådan én selv.

4 comments:

Fru Flindt Kreiner said...

Morten, hvis du vil have nogle gode tips eller dyrt købte erfaringer, skal du prøve at snakke med Eva fra min årgang (hende kender du vist godt, ik?).

Hun holdt et kursus i debatindlægsskrivning (!) på Krogerup Højskole sidste år, og hun sidder og skriver sin opgave nu. Hun kan garanteret tilråde og fraråde visse øvelser og tekster. Hvis du vil, kan du få hendes mailadresse på mandag.

Morten Holmgård said...

Super! Hende kender jeg godt, jo. Vi har 'Skrivning i organisationer' begge to, så mailardressen behøver jeg ikke. Tak for tippet, jeg er spændt på at høre hvad hun gjorde og ikke gjorde.

Lillepumaen said...

Hej Morten

Her kommer den lille øvelse som jeg har lavet nogle gange for at finde på emner at skrive om. Jeg har kun oplevet at den har virket...

At finde et emne

• Øvelse: Hurtigskrivning: (kreativ proces, ingen revision, ingen læsen tilbage. Hold blyanten på papiret hele tiden, skriv sidste ord eller temaet igen hvis du går i stå i tænkningen)

Tænk tilbage på det bedste kursus du havde i sidste semester (alternativt bare en tidsgrænse f.eks. noget i medierne i løbet af de sidste to uger?):
Hvad var den mest
Spændende,
Interessante,
irriterende,
fantastiske,
åndssvage,
brugbare,
sjove,
overraskende,
præcise teori, synspunkt, argument…?

Skriv om det mest spændende kursus og den mest spændende teori, synspunkt, argument, det du sidst er stødt på. Hvorfor var det interessant? Hvad vil du ændre? Hvad er dine fordomme? Hvordan burde man ellers gøre? Hvordan kan det bruges for andre?

Bare et forslag...

Morten Holmgård said...

Tak for forslagene. Det er også sådan noget jeg er ovre i. Godt med konkrete forslag til oplægget til hurtigskrivningen.