Sunday, December 10, 2006

Metode...?

Metode er et af de ord som vi retorikere har det halv-skidt med - det er min opfattelse efter 5 års studier. Som jeg har forstået er metode for en retoriker noget med hermeneutisk at læse en tekst, tænke lidt, læse den igen osv.

Hvordan får man sit konkrete praktikforløb til at hænge sammen med det faglige begreb?

Jeg vil gerne lave en praktik hvor nogle opgaveskrivere skal i gang i ordentlig tid og arbjede med motivation og inventio. Det skulle ske gennem afklarende øvelser - både mht. emnerne, studieordningen og opgavens placering i uddannelsesforløbet.
Der opstår en masse "hvad nu hvis"-spørgsmål: Hvad ville der ske hvis jeg ikke afklarede genren med dem? - ville opgaverne så blive lige så gode? - Svaret må vel blive nej.
Får det dem til at komme i gang med opgaverne? Det er næsten for oplagt at "selvfølgelig" gør de det hvis de er indstillede på at deltage i kurset... I modsat fald er de nej-sigere.

Hvis jeg skal undersøge effekten af en enkelt øvelse, så bliver det meget laboratorie-agtigt. Underviser jeg for at "forske" i en særlig faglig problemstilling, eller underviser jeg for at løse et konkret problem for deltagerne? Er det ok at lave "forudsigelige forsøg"?

2 comments:

Anonymous said...

Jeg er ikke helt sikker på, om det er det, du spørger om - men sådan som jeg opfatter det, så handler hele opgavedelen vel om, hvilket spørgsmål man stiller til sit praktiske forløb. "Hvordan kan man motivere?" Så har du så en bestemt øvelse/øvelser, du vil teste, men det kan man vel sagtens give et nuanceret svar på... ?

Lene said...

Jeg har tænkt over samme problemstilling. Man vil jo gerne se, om noget virker, men for at teste det, må man næsten have en tilsvarende klasse, som man laver nogle andre (modsatte) øvelser med og så se, hvad der virker bedst. Men der vil alligevel altid være nogle forudsætninger (nogle metodeovervejelser), der er anderledes, og spørgsmålet er, om det nogensinde kan afprøves og generaliseres? Det, der må være løsningen, er, at man begrunder sine valg ud fra erfaringer og ud fra andre empiriske undersøgelser. Man skal måske også tænke på fra starten af at formulere nogle succesparametre. Er tilfredshed f.eks. godt nok? (jvf. Nannas indløg) Skal man lave en efterundersøgelse for at se, om de stadig bruger teknikkerne? Flere kan føjes til.