Saturday, December 9, 2006

Hvem er det i virkeligheden der skal lære noget?

Til et læsegruppemøde kom vi i forbindelse med min praktik til at diskutere, hvem det overhovedet var, der skulle lære noget. Jeg skal lave en form for genreafklaringskursus om "skriftlig refleksion" på en kreativ uddannelse. Meningen er, at jeg skal lave det for de studerende, fordi der på uddannelsen er udbredt forvirring om, hvad man skal bruge en skriftlig refleksion til. Det er gået op for mig, at underviserne heller ikke selv er afklarede omkring genren. Til læsegruppemødet var der derfor uenighed om, hvem jeg så overhovedet skulle undervise. Jeg holder fast i at skulle undervise de studerende, men kan se, at denne problemstilling kommer til at blive gennenmgående for forløbet. Jeg kæmper særligt med følgende:
  • At finde en passende balance i forhold til, hvor meget underviserne skal involveres i min arbejdsproces med at planlægge et kursus (jeg har planlagt en forundersøgelse som forhåbentlig bliver givende). Jeg kan af gode grunde ikke holde dem udenfor - det er deres uddannelse, og derfor skal min definition af den skriftlige refleksion til en hvis grad godkendes af dem, inden jeg kaster mig ud i undervisning af deres studerende...
  • Hvordan er det lige, at det skal gavne de studerende, hvis underviserne stadig ikke (efter mit gennemførte kursus) selv ved, hvad en skriftlig refleksion er? - og lidt i forlængelse af det:
  • At finde et fælles sprog med underviserne (bare ordet genre betyder meget forskellige ting i vores respektive faglige verdener).
Hm...

5 comments:

Lillepumaen said...

Jeg tænkte på: Hvad er årsagen til at du skal undervise de studerende (helst uden lærernes indblanding - forstår jeg det rigtigt?) og ikke lærerne? Jeg synes din punktopstilling ser svær ud...

Hvad er der mon mest brug for?
Hvad vil du undervise de studerende i?

Anonymous said...

Gode spørgsmål... Den vigtigste grund til, at jeg skal undervise de studerende er, at det er det, der er ønske om fra skolens side. Det er en studerende, der har opfordret mig til at lave dette forsøg, og det er lærernes ønske, at jeg skal "hjælpe deres studerende". Jeg vil ikke lave mit forløb helt uden lærernes indblandning - tværtimod. Men balancen mellem dem og mig er svær at finde - det er det, jeg mener. Jeg vil undervise de studerende i at skrive skriftlige refleksioner ud fra den afgrænsning af genren, jeg forhåbentlig kommer til at kunne lave efter min forundersøgelse (gennemlæsning af tidl. opgaver med kommentarer fx) og ved samarbejde med lærerne... Men ja, det er kompliceret. Jeg får vel nærmest sådan en slags konsulentfunktion.

Lillepumaen said...

Så principielt skal du undervise lærerne uden at de finder ud af det? Og når de så har arbejdet lidt med en "definer genren"-øvelse (måske ud fra dine fund i opgaverne), så skal du videreformidle det til de studerende?

Lyder noget tidskrævende. Og som en noget udfordrende retorisk situation for dig som problemknuseren.

Regner skolen virkelig med at det er de studerende der har et problem?

Anonymous said...

Ja, altså - undeviserne kan jo godt selv se, at det her er et problem (at skriftlig refleksion er en stor del af uddannelsen og samtidig noget værre svævende noget). Men de er sådan lidt høhø-agtige i forhold til deres eget problem med at definere genren. De arbejder i øjeblikket på uddannelsen med et generelt problem omkring det at koble det kunstneriske og det akademiske. Jeg er kun en lille del af en større problemsammenhæng. Derfor synes de jo bare, det er fremragende, at jeg vil forbedre forståelsen for nogle studerende (og for dem selv). Og ja, det er tidskrævende og udfordrende men også meget spændende... :) Mon ikke det giver godt stof til opgaven eller...?

Lillepumaen said...

Det lyder som om du burde have penge for at lave den praktik! Jeg vil tro at der er masser af stof til opgaven - og at du har rigtig mange muligheder for at vinkle din problemstilling.
Jeg kom til at tænke på om det er muligt at lægge fokus et andet sted end på valget mellem studerende og undervisere. Er det i virkeligheden ikke nok at "arbejde med genredefinition" - og skrive om det inden for begge modtagergrupper?
Stråtanke...